هاني شاكر يؤكد تنسيق القرارات ضد مطربي المهرجانات مع جهات عليا بالدولة

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ

أكد نقيب المهن الموسيقية في مصر، الفنان هاني شاكر، التنسيق مع جهات عديدة في الدولة حول القرارات ضد مطربي المهرجانات.

إقرأ المزيد

هاني شاكر: أنت قتلت الفن يا شاكوش (فيديو)

هاني شاكر: أنت قتلت الفن يا شاكوش (فيديو)

هاني شاكر: أنت قتلت الفن يا شاكوش (فيديو)

وقال: "تم التنسيق مع المصنفات الفنية على أكمل وجه، التنسيق مع قاعات العرض في كل مصر على أكمل وجه، وفيه تنسيق مع جهات أخرى أعلى بالدولة"، مؤكدا أن الباب مفتوح أمام مطربي المهرجانات الذين يحاولون الإصلاح من أنفسهم وتقديم شيء جميل.

وشدد شاكر في تصريحات تلفزيونية له، على أن النقابة تقف دائما مع أعضائها ولا تتقاعس مع أحد. وأضاف: "حمو بيكا إحنا اديناله مدرس على حساب النقابة كان بيعلمه، لكن فيه ناس ربنا لم يمنحهم الموهبة، والموهبة مش بالعافية، اللي يقف على المسرح لازم يكون عضو نقابي ويزاول المهنة، مش أي حد يقول أي حاجة، والنقابة هتفضل دايما تقف مع أعضائها، اللي عايز يتقدم للاختبارات يتفضل، والحمد لله أن ربنا جعلني سبب لفرحة الناس وتنقية الأجواء الغنائية في مصر".

ورد النقيب شاكر على إمكانية تأسيس شعبة لمطربي المهرجانات داخل النقابة مثل مطربي الراب، قائلا إن "الراب له شعبة في النقابة من زمان مش من دلوقتي خالص، ودلوقتي الولاد دول كتروا لأنه بقى موجة من الموجات الفنية اللي الشباب بيحبوها ومنتشرة، أنا وزملائي في المجلس قايلين إن كل من ينجح في هذه الشعبة يمضي تعهد على الالتزام بكل ما يقوله أو يصوره، والمخالف يسحب منه التصريح، أما المهرجانات فليها مشكلة تانية خالص".

وتابع قائلا: "بالنسبة للمهرجانات، مشكلتها أنها معتمدة على الإسفاف والخروج عن المألوف وعدم الالتزام بالقيم والعادات والتقاليد، هم مش بيقولوا غير الكلام اللي يلفت النظر، هم مش معاهم لا فرقة ولا مزيكا ولا أي حاجة إلا الإيقاع والكلام الملفت للنظر، وللأسف الكلام دايما بيبقى خارج، للأسف معظم بتوع المهرجانات فعلا مش بيعرفوا يغنوا ولا يؤدوا حتى، دول ملهمش علاقة بالغناء، هو الغناء بالعافية؟ أنا عايز أبقى دكتور هبقى دكتور بالعافية؟ أكيد لأ".

المصدر: RT

تابعوا RT علىRT
RT

تخلي شبكة الجديد الإخبارية مسئوليتها الكاملة عن محتوي هذا الخبر وانما تقع المسئولية علي الناشر الاصلي للخبر

أخبار ذات صلة

0 تعليق